Service Design Global Conference 2021: Key takeaways
Dette års Service Design Global Conference er afholdt - og endnu en gang er vi helt fyldte med værdifulde indsigter i designindustriens agenda fra året der gik. Én ting er helt sikkert – designere har et voksende ansvar for at bidrage til en bæredygtig, retfærdig og etisk verden. Og det er på tide, at vi tager stilling til, hvilken indflydelse vi ønsker at have med vores design. Derfor årets tema; ”Taking a Stand”.
Servicebranchen er afgørende for den grønne omstilling
Cirkulært design fylder - af velkendte grunde - mere end nogensinde i branchen. Og selvom der er fokus på at gøre fysiske produkter genanvendelige, er det servicebranchen der faciliterer brugen af disse produkter. Derfor er service design altså ligeså, hvis ikke mere afgørende for den grønne omstilling.
Et godt eksempel er Caulibox. En London-baseret genanvendelig takeawayboks-ordning, der giver folk mulighed for at aflevere deres brugte takeawaybokse, hvorefter de bliver renset og omfordelt. Andre eksempler kan ses i den voksende mængde af online secondhand platforme, som Depop eller Trendsales.
Cat Drew fra Design Council præsenterede os til konferencen, for en tilgang, der ser på planeten som vigtig stakeholder i designprocessen. Et glimrende eksempel ses i Dark Matters Lab’s Urban trees projekt, hvor de ser på træerne som stakeholders i byplanlægningen. Vi bør spørge os selv: hvilken indflydelse har vores service på planeten? Hvordan kan sameksistere med planeten?
Lighed er ikke nødvendigvis retfærdigt
De fleste af os har fået at vide som børn, at vi skal behandle alle på lige fod, på trods af vores forskelligheder. Vi har lært at behandle mennesker retfærdigt. Men hvad hvis dét, at behandle mennesker lige, egentlig ikke er retfærdigt?
Lesley Ann-Noel talte om retfærdighed under betegnelsen ‘equity’ (fremfor equality) som anerkender det faktum, at alle ikke kommer fra éns baggrunde. Forskellige mennesker skal have forskellige input for at kunne opnå det samme output. Hvor ”lighed” vil sikre at all får samme udgangspunkt for at kunne opnå et bestemt udfald, ønsker ”retfærdighed” (equity) at sikre, at alle får hvad de har brug for, for at opnå samme udfald.
I vores arbejde som designere, bør vi sikre retfærdige udfald, fremfor lige input. Og vi bør sikre, at denne tommelfingerregel bliver en integreret del af designprocessen.
Etiske tilgange og spørgsmål
De seneste års techlash har ført til større fokus på at hjælpe designere med at træffe mere etiske beslutninger. Til konferencen blev vi introduceret for en række forskellige måder at gøre lige præcis dette på. Rachael Dietku fra Social Workers Who Design fortalte om at bruge viden om trauma, for bedre at kunne forstå mennesker og informere designvalg. George Aye fra Greater Good Studio foreslog nogle trivielle spørgsmål man som designer burde stille sig selv, f.eks: Hvilken ret har jeg, til at udføre dette arbejde?
Der var adskillelige gode anekdoter omkring etisk design, men noget som vi især var stolte af at se til konferencen, var Det Digitale Etikkompas, præsenteret af Peter Svarre - som vi, i Charlie Tango, har været med til at udvikle.
Det Digitale Etikkompas er både et sæt etiske heuristikker og et workshopværktøj. Det hjælper virksomhedder med at lokalisere etiske problemer i deres digitale produkter og tjenester, så de kan gøre slutproduktet så ansvarligt som muligt.
I Det Digitale Etikkompas findes der fem konkrete principper. Det første, og vigtigste er, at sætte mennesket i centrum. Det er måske indlysende - men alligevel ser vi ofte, at mennesker glider i baggrunden når man designer digitale løsninger. ”Mennesket” indebærer ikke kun brugeren, men faktisk alle, der på én eller anden måde bliver påvirket af den digitale løsning.
Omkring kerneprinciperne ses konkrete spørgsmål, der henholdsvis kan stilles i forbindelse med arbejde indenfor automatisering, data og adfærdsdesign. Er dine algoritmer forudindtaget? Er brugeren opmærksom på, at de ejer deres egen data? Spiller dit design på negative følelser hos brugeren?
I forbindelse med spørgsmålene, findes der ”videnskort”. Disse uddyber, og giver konkrete eksempler og anbefalinger til, hvad man kan gøre, i fald at man finder uetiske ”blindspots” i sit digitale produkt eller ydelse.
Læs mere om Det Digitale Etikkompas på Dansk Design Center’s hjemmeside.
Nye rammer for systemisk design
Det er tydeligt at se, at designbranchen er begyndt at regne flere komplekse og komplicerede variabler med i ligningen. Derfor bliver vi som designere også nødt til at justere i de værktøjer vi bruger. Cat Drew fra Design Council berørte præcis dette emne i sin præsentation. Hun fremlagde Design Councils projekt om et ”framework for systemic design” – en reformuleret udvidelse af det eksisterende ”framework for innovation”, og den velkendte Double Diamond.
Det nye ”framework” opstod fra Design Council’s arbejde med ”futures design” og ”designing for net zero”, hvor de identificerede et behov for en systemisk tilgang til designproblemer. Det er en sammenkobling af eksisterende værktøjer, metoder, rammer og tilgange, som designeksperter bruger til at løse komplekse problemstillinger.
Det primære formal med de opgraderede rammer, er at se designspørgsmål og -problemer som del af et større økosystem. Vi må se på design som en vigtig brik i samfundet, der kobler sig til en lang række eksterne projekter; netværk; og systemer – fra politiske til sociale og kulturelle. Med dette paradigmeskift, åbner vi op for nye og interessante fremtidsscenarier.
Modellen tager de klassiske ”Discover, Define, Develop and Deliver” og reformulerer dem; ”Explore, Reframe, Create and Catalyse.” De nye principper er mere nuancerede end de forrige. De anerkender og støtter den “usynlige” aktivitet; orientering og visiondannelse, netværk og relationer, ledelse og storytelling, og den fortsatte rejse.
“Good systemic designers know you have to work on twin tracks. Not to rip up the current entirely but to work with that and create something new that can replace the existing. Iteratively improve at the same time as radically reimagine”— Cat Drew, Design Council
Du kan læse hele rapporten her.
Sharing is caring
Designarbejde er aldrig færdigt. Vi bør se vores arbejde som en lang række projekter der udvikler sig konstant, og hjælpe og informere hinanden på tværs af sektorer, agenturer og samfund.
Vi skal fortsat udvikle, lære, og dele vores arbejde – noget som vi aktivkt forsøger at gøre i højere grad hos Charlie Tango. Derfor vores nyeste event-initiativ; Fyraften – aftener hvor vi deler ud af vores viden, læring og udfordringer, og efterfølgende håber på en spændende dialog og debat med publikum.
Tusinde tak til alle de dygtige speakers til dette års Service Design Global Conference – vi glæder os allerede til næste år!