Gå til hovedindhold

MobilePay


Mest downloadede og benyttede app i Danmark

At være de første med app til mobiloverførsler

Ideen om en betalings-app som denne var banebrydende, og der var stort set ingen løsninger at sammenligne med. Et krav var, at brugen af appen skulle være lige så let som at bruge kontanter. Danske Bank gik ind i projektet med en meget åben og ambitiøs indstilling, hvilket er blandt hovedårsagerne til, at projektet blev så stor en succes: De lod brugerrejsen diktere enhver beslutning, der blev taget, og de var villige til at ofre sig på samtlige punkter, for at skabe den bedst mulige brugeroplevelse.

En enkel app, der opfylder et nyt behov i befolkningen

I takt med, at kontanter blev udfaset, svarede MobilePay på et behov i befolkningen om let at kunne overføre penge til hinanden. Men det er enkeltheden og bekvemmeligheden, der får appen til at skille sig ud fra andre bank-apps. I tæt samarbejde med Danske Bank, reducerede Charlie Tangos design team brugerrejsen og interfacet til et absolut minimum. Der blev talt skærmberøringer for gennemførsel af en betaling, og der blev skåret fra. User interface designet skilte sig desuden ud fra traditionelle overførselsplatforme med sit legende og samtidig elegante og tillidsvækkende design. Et stort fokus for at sikre en attraktiv og overbevisende brugeroplevelse.

Kernefunktionaliteten er holdt siden launch

I dag har MobilePay over 4 millioner brugere og omkring 200.000 butikker. Kernefunktionaliteten er den samme som dengang, den blev født i 2013, blandt andet koblingen af kontonummer og telefonnummer, hvilket gør det let at overføre penge til sine kontakter – lige så let som at bruge kontanter. Også swipe-funktionen er bibeholdt som dengang. Designmæssigt og teknisk udnyttede den funktion en mulighed som appens brugergrænseflade tilbød, men som endnu ikke var blevet udnyttet i betalingssammenhæng.