OffDig23: Key takeaways
Et par uger er gået siden den årlige OffDig-konference, som endnu engang blev afviklet med bravur af de seje folk hos Dansk IT. Her tog vi del i mange lærerige og meningsfulde øjeblikke med den offentlige digitalisering på dagsordenen, hvilket har givet anledning til spændende refleksioner.
OffDig var som altid en opportun lejlighed til at udforske og diskutere de nyeste tendenser inden for digitalisering og innovation i den offentlige sektor, hvor så mange ildsjæle kæmper for at gøre en forskel. Som leverandør til en lang række offentlige kunder, hvor vi designer og implementerer brugercentrerede, datadrevne produkter og services, giver det os ekstra meget værdi at være med. Vi lægger stor vægt på at høre, hvad vores kunder og interessenter har på hjerte, og hvilke problemer de bokser med.
Danmark er et foregangsland når det kommer til offentlig digitalisering, hvorfor man tit får fornemmelsen af at betræde ny og ukendt grund i et stærkt fællesskab. Det gælder særligt, når man falder i dialog med de spændende og modige mennesker, der med hjertet på det rette sted arbejder for at lette hverdagen for beslutningstagere, embedsmænd og borgere i alle stadier af livet.
Digitaliseringsprisen, som vi er stolte partnere af, gjorde igen i år sit indtog på programmet for at øge opmærksomheden på succesfulde og værdiskabende digitaliseringsinitiativer i den offentlige sektor. Sammen med de fantastiske folk fra Rambøll, Djøf, Danske Regioner og Dansk IT var vi med til at kåre vinderne i de tre kategorier:
1) Innovationsprisen: Næstved Kommune med projektet ’Digitalt Tilsyn’
2) Sammenhængsprisen: Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur med projektet ’Fælles offentlige grunddata fra datafordeleren’
3) Publikumsprisen: Region Syddanmark og Center for Digital Psykiatri med projektet ’Internetpsykiatrien’
Generelt emmede årets program af imponerende høj faglig integritet og alsidighed, som prægede alt fra oplægsholdere til paneldeltagere. Hertil skal lægges det stærke engagement fra de mange deltagere, der gang på gang udfordrede oplægsholdere med nysgerrige, skarpe og indsigtsfulde spørgsmål. Og nu når støvet har lagt sig, er der særlige temaer i konferencens program, som vi hæfter os ved.
Først skal nævnes inklusionsdagsordenen, hvor vigtigheden stiger efterhånden som de offentlige ydelser tilbydes helt eller delvist digitalt. Hvordan håndterer vi de borgere, der ikke kan eller vil anvende de offentlige løsninger, som de er tænkt? Skal man tvinge folk (One Size Fits All) eller acceptere forskelligheden og det frie valg (No Size Fits All)? Kompleksiteten i hvordan det håndteres er markant, og der er ingen nemme løsninger, hvilket også blev tydeligt illustreret under de forskellige oplæg og debatter. Alle er til gengæld enige om at det er en dagsorden, som kræver mod og innovation hos både beslutningstagere og leverandører. Det er nemlig kun i fællesskab, at vi kan sikre lige adgang til velfærd i en digital tid.
Et af de brede - men ikke mindre vigtige - temaer, var anvendelsen af teknologi og data til at løse det, der betegnes som ‘vilde problemer’ (oversættelse af ’Wicked Problems’). Her fulgte vi med stor interesse oplæg og debatter med fokus på udfordringer og løsninger inden for særligt sundhedsvæsnet og klimadagsordenen. Det er tydeligt, at vi som samfund har brug for nye og innovative løsninger i kampen med disse udfordringer. I Charlie Tango er vi særligt bevidste om, at vores brugercentrerede og datadrevne tilgang kan bidrage til at skabe nye løsninger, der er både effektive og bæredygtige.
Konferencens næsten insisterende fokus på Cybersikkerhed og NIS2-direktivet var et andet centralt tema for os. Alle søger svar og afklaringer. Samtidig er det tydeligt, at kompleksiteten af den usikre verden, vi ser ind i, ikke mindsker mængden af spørgsmål. I det pågående arbejde med denne dagsorden, er det for alvor både leverandører og kunder, som får deres sag for, og mulighed for at gøre en forskel. Heldigvis er det til at forstå vigtigheden af, også selvom det er komplekst, dyrt og svært.
Som stolt leverandør til kunder, der har en ambition om at udmærke sig selv digitalt, er det afgørende for os at tage ansvar. Det gør vi for at beskytte vores kunders data samtidigt med, at vi sørger for, at vores arbejdsgange, løsninger og services er sikre og pålidelige. Det var opløftende og forfriskende at opleve dette stigende fokus hos flere i branchen.