Dankort app
Trådløs kortbetaling via din smartphone
I 1983 introducerede Nets for første gang Dankortet: et nationalt debitkort, der siden er blevet den foretrukne betalingsmetode i Danmark. Dankortet har været et betroet brand i mere end tre årtier, hvilket har sikret dets betydelige kommercielle succes. Men Dankortet fik i takt med digitaliseringen op igennem 2010’erne truet sin position af stigende konkurrence fra digitale betalingsløsninger. Derfor indgik Nets et partnerskab med Charlie Tango, der havde stor erfaring med digitale bankløsninger, om udvikling af en dankort-app.
At videreføre sin stærke position i en digital tidsalder
Betalingsindustrien var under radikal forandring, og resultatet var stigende konkurrence, hvor traditionelle transaktioner blev erstattet af digitale løsninger. Brugernes forventninger til friktionsløse betalingsmuligheder steg tilsvarende. Dette betød at time-to-market blev en yderligere kritisk faktor i udviklingen af en ny digital løsning.
Tæt samarbejde og løbende bruger-feedback effektiviserer produktionen
Dette lykkedes i kraft af et tæt samarbejde, hvor Nets havde nøglemedarbejdere siddende hos Charlie Tango under udviklingsarbejdet. Sådan kunne vi sikre, at der gik kort tid fra beslutning til handling. Desuden nedsatte vi Dankort Idea Lab bestående af en gruppe ”early adopters”, som gennem en blød lancering af Dankort-appen løbende gav feedback på design, brugeroplevelse og funktionalitet.
Design med afsæt i kundernes adfærd
Charlie Tango designede og udviklede appen baseret på købsadfærd og profilering af kunder. Desuden benyttede vi ekstensiv og kontinuerlig brugertest. Sideløbende med udvikling af appen gav vi desuden nyt liv til Dankortets visuelle identitet og digitale tilstedeværelse. Det gjorde vi med udgangspunkt i det originale, ikoniske Dankort-logo, som fik en central placering i design af appen.